Tesla heeft naar verluidt plannen om het aantal showrooms op dure locaties te verminderen, verkoop van auto’s moet voornamelijk online gebeuren.
De automaker is van plan om testritten op afstand aan klanten aan te bieden, vanaf bijvoorbeeld een parkeerplaats bij een winkelcentrum.
Bij het uitvoeren van de plannen gaan geen arbeidsplaatsen verloren. Er zouden er zelfs meer bijkomen.
Tesla is een van de weinige autobouwers die niet werkt met een franchiseconstructie om auto’s via showrooms te verkopen. Het heeft alle showrooms in eigen beheer. En hoewel dat meer kosten met zich meebrengt, geeft het ook meer flexibiliteit. Zo kan het bedrijf van Elon Musk bijvoorbeeld zelf besluiten om een aantal van de showrooms te sluiten.
Precies dat lijkt nu te gaan gebeuren, want Tesla denkt dat het beter is als het overstapt op afleverlocaties en testritten op afstand. Dat blijkt uit bronnen van website Electrek.
Met het sluiten van de dure showrooms zou Tesla niet alleen kosten besparen, maar ook bereik in de markt verliezen. Dat laatste wil het compenseren door kleinere locaties te huren nabij druk bezochte gebieden. Denk hierbij aan een plek in een warenhuis, in een winkelcentrum, of naast een bestaand Supercharger-laadstation.
De verkoop gaat dan niet meer via mensen die bij de showroom binnenstappen, maar via mensen die online een bestelling doen. Iets wat het grootste gedeelte van de Tesla-kopers toch al doet. Deze krijgen stuk voor stuk een eigen verkoopmedewerker toegewezen die ze persoonlijk door het hele proces begeleidt. Deze medewerker is niet gebonden aan een vaste locatie en zal werken vanuit een zogenoemde 'virtuele showroom'.
Testrit vanaf een parkeerplaats bij een winkelcentrum
Testritten worden in de toekomst ook van afstand gefaciliteerd. Op strategische plaatsen worden speciaal voor dit doel Tesla's geplaatst, waar de verkoopmedewerker potentiele klanten heen kan sturen. De auto wordt bij aankomst van de klant van het slot gehaald en is daarmee klaar voor een testrit.
Het afleveren van de auto's gebeurt nu al veel op afleverlocaties, maar moet in de toekomst vrijwel exclusief daar gebeuren. Om dit in goede banen te leiden, wil Tesla meer van dit soort locaties openen op plaatsen waar de huur niet zo hoog ligt. Ook is het de bedoeling om de aflevercentra te combineren met servicecentra, zodat klanten er ook terecht kunnen voor onderhoud.
Showrooms moesten al eerder dicht
In 2019 kwam Tesla met een soortgelijk plan op de proppen, maar toen leek het niet zover uitgedacht. Musk maakte bekend dat zijn bedrijf alle showrooms zou sluiten, alle daarin werkende mederwerkers zou ontslaan, en dat mensen hun Tesla online moesten kopen.
Die keuze werd heel snel weer teruggedraaid door Musk. Het feit dat de werknemers in die showrooms allemaal hun baan zouden verliezen, viel niet bepaald in goede aarde.
Dit nieuwe plan lijkt erg veel op het oude plan, maar is beter uitgewerkt en zal niet tegen dezelfde problemen aanlopen. Voornamelijk omdat Tesla juist meer mensen wil aannemen om het tot uitwerking te brengen, in plaats van mensen de laan uit te sturen.